Diorámák a Ludwig Múzeumban

Német, lengyel, olasz és magyar galériák kölcsönözték a kiállítás anyagát, a kortárs diorámákat, azaz a világítással idő- és térbeli változás illúzióját keltő munkákat, amelyek e héten még megtekinthetők a Ludwig Múzeumban. A tárlaton megjelenő kortárs művek a dioráma sokrétű hatásmechanizmusát felhasználva kibogozhatatlan modern világunkat igyekeznek befogadhatóvá, értelmezhetővé tenni.

Pásztor D. Attila
2023. 01. 09. 7:05
Fotó: Koszta Dóra
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dioráma a XIX. században született, s a természettudományi múzeu­mok kedvelt prezentációs eszközeként hódított a mindennapokban. A festészeti eljárásokat, szcenikai megoldásokat és optikai illúziót ötvöző formátum hagyományosan lehatárolt doboztérben, a realitás illúzióját keltve, installációként hivatott egy-egy természettudományos vagy antropológiai eredményt, elméletet szemléltetni a nézők számára. Kezdetben a képet olajjal és viasszal átitatott vászonra festették, mögötte színezett selyemből készített további rétegek fokozták a térérzetet, amiket zsinórral mozgattak. Hasonlóan a barokk színház díszleteihez. Világítással érzékelhetők lettek a mozgások, a felhőké, a vízé vagy a napszakok változása. 

Efféle műalkotásokkal kísérletezett Ujházy Péter, theatrum mundi, a dobozokba zárt világszínház-sorozatával.

Kanyarodjunk vissza a kezdetekhez: a fotográfia úttörőjeként ismert francia festő, Louis Daguerre 1821-ben mutatta be az első diorámát Párizsban. A dioráma elnevezés ­feltehetően a görög dia, azaz keresztül, illetve orama, vagyis jelenet szavakból ered, míg a di- előtag egyúttal utal a kettősségre, duplikátumra is.

Az eljárás áttöri a látható és láthatatlan, a megfigyelő és megfigyelt közti falat, lehetőséget ad egy másik dimenzióba való átlépésre, ugyanakkor duplikálja, másolja a valóságot. A festészet és optikai illúziók mellett szövevényes szálakon kötődik a színpadtechnikához és szcenikához, valamint olyan egyéb bazári látványosságokhoz, mint a 360 fokban szemlélhető panorámakép vagy a peep show, azaz kukucskálódoboz, sőt a XIX. század második felében elterjedt babaház

– olvasható a Ludwig Múzeum ismertetőjében.
Anno amatőr természetkedvelők üveggel lezárt dobozokban tették közszemlére növény- vagy taxidermiagyűjteményüket, gyakran életszerű jelenetekbe rendezve.

E tárgyak jellemzően mélylélektani hatásmechanizmusok révén érnek el zsigeri hatást a nézőben. A voyeurizmus már-már bűnös bizsergése a túlvilági misztérium közelségével és a fantáziavilág feletti teljes kontroll örömével társul. A kukucskálódoboz titokzatosságával, sejtelmességével a kimondhatatlant vagy ábrázolhatatlant is megmutathatta, így válhatott idővel a groteszk, horrorisztikus fikciók kifejezési formájává. A diorámával szoros rokonságot mutató miniatűr babaház a gyermekpszichológiában előszeretettel alkalmazott ­terápiás eszköz a traumafeldolgozás során

– írták a kurátorok, Jan Elantkowski és Petró Zsuzska.
 

A kiállításon megjelenő kortárs művek a dioráma sokrétű hatásmechanizmusát felhasználva kibogozhatatlan modern világunkat igyekeznek befogadhatóvá, értelmezhetővé tenni. Már-már misztikus jelentésrétegeket öltenek magukra a kiállított művek.

A tárlaton bemutatott alkotások megjelenési formái a tudományos igényű, terepasztalra emlékeztető reprezentációktól (Albert Ádám, Tranker Kata) az eklektikus gyűjteményeken át (Bp. Szabó György, Babos Zsili Bertalan) a babaházakat idéző munkákig (Eva Gonggrijp, Szabó Eszter) kínálnak válogatást, ugyanakkor találkozhatunk miniatűr világokkal (Curtis Talwst Santiago) és monumentális installációkkal (Tracey Snelling). Több esetben beléphetünk a dioráma világába (Alexandra Crouwers, Daniel Ernst). Jellemzője a műalkotásoknak a groteszk álomvilág megjelenítése (Karácsonyi László, Szöllősi Géza, Pista Horror, Janie Geiser). A fizikai alkotások mellett virtuális, digitális, valamint videódiorámák is várják az érdeklődőket.
Ilyen méretű, a területet képzőművészeti műfajként bemutató tárlatra eleddig nem került sor Magyarországon. A kiállító művészek között hazai, amerikai, angol, holland, lengyel, német, szlovák, trinidadi alkotók egyaránt szerepelnek.

A kiállítás január 15-ig várja a látogatókat hétfő kivételével 10 és 20 óra között.

Borítókép: A kiállítás egy részlete (Fotó: Koszta Dóra)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.